söndag 8 november 2009

Min allra första tvåändsstickade socka!



Socka stickad på en 2,5 mm rundsticka i magic loop med naturvitt och gult tvåändsstickningsgarn från Wålstedts. Jag älskar Wålstedts tvåändsstickningsgarn vanligtvis men här önskar jag att jag hade valt något annat garn faktiskt. Stickningen blev ganska svårjobbad och trasslig periodvis. Sockan är stickad efter grundmodellen i boken Tvåändsstickat av Birgitta Dandanell. Mönstret på sockan är plockade ur häftet "Stickjäl mä två ändôr - En studie i tvåändsstickning från Floda socken i Dalarna" av Anna-Karin Jobs Arnberg som jag köpte i Floda i somras.

15 kommentarer:

Dödergök sa...

Så vackert att jag inte har några bra ord för det. Otroligt fint med det gula till det vita.

Assi sa...

Det var väl det jag visste att dina sockor skulle bli jättefina!
Assi

Lina sa...

Hej.
Hittade dig genom Dödergök. Så fantastiskt vacka och välgjorda saker du bjuder! Som kulla känner jag mig nästan hedrad när du preseterar dalkonsten så fint.
/Lina

Unknown sa...

Hej!
Jag tackar och bockar för så fint beröm :)! Jag är en beundrande besökare hos er alla tre faktiskt. Assi, dig hittade jag till via Vi2iSommar och dig Lina via Mamma P - Vilka galet vackra kuddar du gör!

Tyg och otyg sa...

Så fantastiskt fina de var! Du måste ha jobbat undan bra om du fick den färdig på bara en vecka.

Stick-kine sa...

Underbara sockor också! Man blir så "biten" att sticka 2-ändstickning!

Unknown sa...

Tack!
Ida - Ja det blev ganska många timmars stickande förra veckan men när jag väl har börjat sticka på något nytt kan jag nästan inte sluta förrän det är färdigt. Det är värre med den andra vanten/sockan i paret :).

Snuttan sa...

W-O-W!!!!

Marias garnhändelser sa...

Är ny besökare på din blog och har njutit mycket av att titta på alla dina tvåändsstickade alster. Vacket!

handarbetaren sa...

Helt fantastiska!
Spännande med häftet. Ska kolla upp det.

Susanne sa...

Sanslöst vackert! Blev nyfiken på häftet från Floda, måste jag nog kolla upp vid tillfälle.

Unknown sa...

Tack :)!
Ja kolla gärna upp häftet, jag köpte det på Hemslöjdsaffären i Dala-Floda i somras för ca 180 kr. Den innehåller mest historia och fina bilder på vantar och tröjärmar men har även ett teknikavsnitt längst bak med mönster till tröjärmar.

Knitarina sa...

Blir sugen på att ta steget och göra något annat än vantar när det gäller tvåändsstickat. Dina fina sockor fick mig genast att vilja börja skissa sockmönster...

Anonym sa...

gosh, they are beautiful as usual!!!

Jenny sa...

Helt fantastiskt fin! Åh, vad duktig du är!

Jag tror minsann att jag nu har repat mod att prova på tvåändsstickning, en ny teknik som var ett av årets sticklöften.

Tack för inspirationen!

/Jenny