tisdag 15 september 2009

Färdiga i tid för mitt hundrade inlägg!




Mina tvåändsstickade påsömsvantar med kavelfrans är färdiga och jag är riktigt nöjd :).
Lite fakta:
Vanten är stickad med 1,5 hg naturfärgat z-tvinnat tvåändsstickningsgarn från Wålstedts och 2 mm stickor.
Kragen är stickad med 90 maskor och har ett krusmönster som är taget från ett broderi i boken Sollerösöm och dalsöm av Lill-Anna Bälter. Handen är stickad på 80 maskor vilket är mer än vad jag brukar använda men jag ville ha en ganska stor och rak vante för att få plats med broderiet.

Påsömsmönstret är hämtat från en barnhätta från Dala-Floda ur boken "Brodera med hemslöjden" från 1982 men jag har flyttat och ändrat om mönstret för att det ska passa vanten. Broderiet och kavelfransen är gjorda med ullgarn från DMC. Jag kommer lägga upp en beskrivning på fransen lite längre fram.

6 kommentarer:

handarbetaren sa...

SÅ tjusiga!

Snuttan sa...

Fan, vilka fina vantar!!!

Unknown sa...

Tack!! :)

EvaL8 sa...

Jättefina vantar. Jag blir sugen på att brodera mera själv.

Cecilia sa...

Helt fantastiska! Vad fint med luddkanten också :)

Malin sa...

Hej vilka fantastiskt fina saker du skapar! Stickar du mot beställning? Skulle gärna vilja ha ett par påsömsvantar :)
<kram från <göteborg /Malin
malinbergagard@gmail.com